Transportlīdzekļi ar ārzemju numurzīmēm būs jāpārreģistrē Latvijā, ja to vēlēsies vadīt Latvijas iedzīvotājs.
Par tādiem Satiksmes ministrijas (SM) ierosinātajiem Ceļu satiksmes likuma grozījumiem diskutēja Saeimas Tautsaimniecības komisijā, nolemjot tuvāko nedēļu laikā vēl rīkot pārrunas arī ar autotransporta nozares pārstāvjiem, pirms pieņemt galīgo lēmumu. Pamatojot šādu grozījumu nepieciešamību, SM atsaucās uz Somijas piemēru, kur somiem esot stingri aizliegts vadīt ārzemēs reģistrētu automašīnu. Turklāt jautājums aktualizējies, jo pēdējā laikā Latvijā braucošo ārzemēs reģistrēto automašīnu skaits ir strauji pieaudzis, kas savukārt rada nevienlīdzību starp Latvijas iedzīvotājiem. Pēc Db uzdotā jautājuma Satiksmes ministrijas pārstāvji gan nevarēja nosaukt kaut aptuvenus skaitļus, kas liecinātu par problēmas apjomu Latvijā vai arī parādītu, cik liels un kāds ir reālais ieguvums no šādiem likuma grozījumiem. Taču pašlaik par ārzemēs reģistrētām automašīnām Latvijā nav jāmaksā ne nodokļi, ne nodevas, nav jāveic tehniskā apskate, kā arī var izvairīties no soda naudu nomaksas par ceļu satiksmes pārkāpumiem. «Īpaši kritiska situācija pēc novērojumiem esot Liepājā, kur ievērojama daļa iedzīvotāju brauc ar Lietuvā reģistrētām mašīnām,» piebilda Saeimas deputāts Guntis Blumbergs
Lai arī minētajos grozījumos par aizliegumu vadīt ārzemēs reģistrētas automašīnas runa ir par personām, kuru pastāvīgā dzīvesvieta ir Latvijā - tātad privātpersonām, komisijas sēdē pārsprieda šo jautājumu arī attiecībā uz juridiskām personām. Nav jau noslēpums, ka daudzi auto kravu pārvadātāji savu transportu ir reģistrējuši kaimiņvalstīs. Satiksmes ministrija gan pieļāva arī likuma izņēmumus, piemēram, attiecībā uz tādiem Latvijas uzņēmumiem, kuriem ir ārzemēs reģistrētas filiāles. Cits ar darbaspēku saistīts jautājums ir, piemēram, kaimiņvalstīs strādājošie Latvijas iedzīvotāji, kuriem ir firmas piešķirts autotransports. Lai neveidotos situācija, ka ar firmas mašīnu tādā gadījumā var braukt tikai līdz Latvijas robežai, uzņēmējam šo transporta līdzekli vajadzētu pārreģistrēt Latvijā, skanēja SM ierosinājums, par ko gan komisijas deputāti izteica savas šaubas. «Nevaram aizmirst to relatīvi lielo iedzīvotāju daļu, kas strādā Īrijā un Lielbritānijā un tur ir iegādājušies mašīnas, ar kurām tagad, piemēram, mēnesi ilgā atvaļinājumā uz Latviju braukt nevarēs,» bilda komisijas deputāts Jānis Tutins (SC). Tam Satiksmes ministrijas un CSDD pieaicinātie pārstāvji piekrita, piebilstot, ka šajā gadījumā piemērojama tā pati norma, kas par jauna transportlīdzekļa reģistrēšanu, proti, tas jāizdara 5 dienu laikā.
Pārkāpums
Saeimas juridiskais birojs gan norādīja, lai gan ar grozījumiem paredzēts gūt papildus nodokļu ieņēmumus, šāda likuma norma ierobežotu cilvēku pārvietošanās brīvību un cilvēktiesības, par ko varētu draudēt gan sankcijas no Eiropas Savienības puses, gan arī procesi Satversmes tiesā. Turklāt, tā kā likuma grozījumos norādīts, ka ārzemēs reģistrētu transportlīdzekli nedrīkstēs arī vilkt, tad nelaimē nonācis ārzemnieks būs jāatstāj uz ceļa. Tika arī norādīts, ka pastāvīgā dzīves vieta ir nekontrolējams jēdziens. Komisijas sēdes laikā netika gūta pietiekama informācija, cik viegli vai sarežģīti šādā gadījumā ir pārreģistrēt arī savu dzīves vietu kaimiņvalstīs. Tomēr deputāti vienojās, ka, lai gan likuma grozījumu korektā noformēšanā vēl jāiegulda darbs, pati tendence ir atbalstāma.
http://www.db.lv/Default2.aspx?ArticleI ... f87fe1d232
Transportlīdzekļi ar ārzemju numurzīmēm būs jāpārreģistrē Latvijā, ja to vēlēsies vadīt Latvijas iedzīvotājs.
Tā vietā, lai Latvija izlīdzinātu auto reģistrācijas un tehniskās apskates izmaksas ar citām valstīm, tiek piedāvāts aizliegt iedzīvotājiem Latvijā vadīt ārvalstīs reģistrētu auto.
Tā Saeimas Tautsaimniecības komisijai piedāvātos grozījumus likumā «Par ceļu satiksmi», kas paredz personai, kuras patstāvīgā dzīvesvieta ir Latvijā, aizliegt Latvijas teritorijā ceļu satiksmē vadīt (vilkt) ārvalstīs pastāvīgi reģistrētu transportlīdzekli, izņemot Ceļu satiksmes noteikumos noteiktajos gadījumos, vērtēja vairāki aptaujātie uzņēmēji. Viņi atzīst, ka, ja patiešām Saeima šādus grozījumus atbalstīs, tad Latvijas iedzīvotāji, kuri strādā ārvalstīs, piemēram, Vācijā, Īrijā vai kādā citā valstī un būs iegādājušies savu auto attiecīgajā valstī, braucot ciemos uz Latviju ar šo auto, riskēs iekulties nepatikšanās. Proti - kā kontrolētājiem varēs pierādīt, kur ir konkrētā cilvēka pastāvīgā dzīvesvieta - Latvijā vai valstī, kurā cilvēks konkrētā brīdī strādā un arī dzīvo. Vēl kāds aptaujātais atzina, ka problēmas sakne slēpjas ekonomiskajā krīzē, kuras dēļ arī visi meklē iespējas, kā samazināt izmaksas, un, ja Lietuvā šīs izmaksas ir zemākas, tad loģiski, ka Latvijas uzņēmēji transportlīdzekļus un arī kompānijas reģistrēs tur. «Ar šādu liegumu Latvijas pastāvīgajiem iedzīvotājiem vadīt Latvijas teritorijā ārvalstīs pastāvīgi reģistrētu transportlīdzekli Latvijas valsts palīdzēs risināt bezdarba problēmas Lietuvā,» ar melnā humora piedevu teica kāds aptaujātais.
Var būt strīdi
«Interesanti, vai kontrolētāji Latvijā pēc šādas normas spēkā stāšanās, ja vispār par tādas ieviešanu nobalsos parlaments, uz ceļa apturēs visus auto ar ārvalstu numuriem un pārbaudīs, kas sēž pie stūres un kas blakus,» jautā tirdzniecības SIA Viastor valdes loceklis Andrejs Paupers. Viņš arī īsti neizprot, kas notiks gadījumā, ja uzņēmējs, kas pastāvīgi dzīvo Latvijā, būs no auto nomas kompānijas Lietuvā izīrējis auto, lai atbrautu uz Rīgu. «Neesmu dzirdējis, ka, iznomājot auto Vācijā un braucot pēc tam uz Austriju, Šveici vai Itāliju, būtu kaut kādi īpaši nosacījumi arī tad, ja šo mašīnu savām vajadzībām ir izīrējis Itālijas, Šveices vai Austrijas iedzīvotājs,» stāsta A. Paupers. Viņaprāt šādu aizliegumu ieviešana nav iespējama, tikai izdarot vienu grozījumu ceļu satiksmes likumā, bet jāgroza vēl daudzi citi likumi un noteikumi. «Vienkāršākais, ērtākais un labākais risinājums ir nevis kādu aizliegumu ieviešana Latvijā, bet gan Latvijas normatīvo aktu sistēmas padarīšana par konkurētspējīgu salīdzinājumā ar kaimiņvalstīm,» secina A. Paupers. Viņaprāt visās Baltijas valstīs visiem nosacījumiem attiecībā uz autotransporta reģistrāciju un tā tehnisko apskati būtu jābūt līdzīgiem, kā rezultātā nebūtu vajadzīgi nekādi aizliegumi, ne arī izmaksu optimizācijas pasākumi.
Tā kā Viastor ir tirdzniecības uzņēmums, kurš strādā visās trijās Baltijas valstīs, A. Paupers cer, ka viņa vadītajam uzņēmumam problēmas neradīsies. «Diez kas notiks tad, ja būs situācija, kad kādu iemeslu dēļ es kā uzņēmuma amatpersona gan Lietuvas, gan Igaunijas kompānijā uz Rīgu braukšu ar tai piederošu auto, kurš reģistrēts Igaunijā vai Lietuvā,» domā A. Paupers. Viņš arī pieļauj, ka šādos un līdzīgos gadījumos un strīdos varētu būt kontrolētāju pieņemto lēmumu apstrīdēšana, ja vien tie nebūs sīki atrunāti kādos noteikumos. Db jau rakstīja, ka lejupslīde ekonomikā spiež izmantot visas iespējas, kā ietaupīt: lētāk ir reģistrēt autotransportu Lietuvā, kur valsts noteiktie maksājumi ir zemāki.
http://www.db.lv/Default2.aspx?ArticleI ... 8&open=sec