Viens interesants raksts no
www.402.lv. Tas ir tāds kā komentārs esošajai situācijai uz mūsu auto ceļiem.
Mums visiem ir zināms un klaji redzams, kas pēdējā laikā notiek uz Latvijas ceļiem. Milzīgais avāriju un lielais upuru skaits šausmina gluži vai katru dienu. Bet nebūt ne mazāk šausmina tas, kā valdības pārstāvji cenšas šo problēmu risināt. Tas noved nevis pie situācijas uzlabojuma, bet gan pasliktināšanās un vadītājos drīzāk veicina papildus agresijas un necieņas rašanos. Bet ko darīt tālāk? Paļauties uz politiķiem vai sākt rīkoties pašiem?
Arī 402.lv un visus auto entuziastus uztrauc pieaugošā problēma ar arvien vairāk un vairāk avārijām uz Latvijas ceļiem, kas arvien biežāk beidzas letāli jauniem cilvēkiem. Bet vai aizliedzot ?vecus un jaudīgus? auto, var atrisināt problēmu? Mēs domājam, ka nē, drīzāk tā ir tikai kārtējā nepārdomātā rīcība no valdības puses, lai vēlētāju priekšā parādītu vismaz kaut kādas aktivitātes. Taču 402.lv gribētu papētīt tuvāk, kas tad īsti ir problēma?
14.07.2004
Vēlu vakarā Talsu rajonā autoceļa Tukums ? Mērsrags ? Kolka 93. kilometrā avarē Opel Omega. Auto nav bremzējis un 60 metru pirms līkuma noskrēja no ceļa, ietriecoties kokā un burtiski aptinoties ap to. Dzīvību zaudē 2 meitenes un 2 puiši vecumā no 18-25 gadiem. Visticamāk kompānija braukusi piknikā.
17.07.2004
14:25 Rīgas rajonā autoceļa Rīga ? Bauska 26. kilometrā saduras kravas auto ?Scania? un vieglā automašīna Opel. Avārijā gāja bojā jauna ģimene, 1972. gadā dzimušais Andrejs un viņa 1970. gadā dzimusī sieva. Izdzīvoja tikai abu pusotru gadu vecā meitiņa.
18.07.2004
Limbaži ? Tūja 5. kilometrā sadūras un pēc tam aizdegas automašīnas ?Opel Astra? un ?Honda Prelude?. Hondas vadītājs un trīs pasažieri mirst notikuma vietā, bet Opel vadītājs tiek nogādāts slimnīcā un pašlaik notiek atlabšanas process.
19.07.2004
Rīgas rajonā vietā, kur Jūrmalas gatve pāriet Rīgas apvedceļā, žigulis iebrauc pretējā joslā, nobrauc no ceļa un ietriecas kokā. Šoferis mirst avārijas vietā, viens pasažieris vēlāk slimnīcā, bet otrs pasažieris, 15 gadus vecs, 20. jūlijā vēl cīnījās par savu dzīvību. Trijotne brauca no nakts makšķerēšanas, tādēļ tiek pieņemts, ka šoferis aizmidzis pie stūres.
18:30 Ogres rajonā autoceļa Taurupe ? Vecbebri 7. kilometrā 15. gadīga meitene, vadot Honda Civic, neizvēlējās drošu ātrumu un bīstamā pagriezienā netika galā ar auto, kā rezultātā nobrauca no ceļa un ietriecās kokā. Negadījumā cieta vadītāja, 1984. gadā un 1964. gadā dzimuši vīrieši.
24.07.2004
7:00 no rīta Jēkabpils rajonā autoceļa Jēkabpils ? Dignāji ? Ilūkste 36. kilometrā automašīnai Audi nobraucot no ceļa un apgāžoties, cietuši četri jaunieši. Divas 1985. gadā dzimušas meitenes, no kurām viena bija vadītāja, un divi 81. un 83. gadā dzimuši puiši. Par laimi neviens negāja bojā, bet, ja būtu koks nevis apvelšanās apstādinājis auto?
?
25.07.2004
2:00 naktī Talsu rajonā autoceļa Jūrmala ?Talsi 62. kilometrā avarē Opel Kadett ar četriem jauniešiem. Divas meitenes (abas 1986. gadā dzimušas) un divi puiši (1971. un 1988. dzimuši) iet bojā, auto ietriecoties kokā un sašķeļoties no lielā trieciena. Vecākais no puišiem visticamāk bijis pie stūres un jau iepriekš nonācis Policijas uzmanības lokā par braukšanu bez tiesībām.
Limbažu rajona autoceļa Umurga ? Cēsis 7. kilometrā notika automašīnu VW Golf un Renault sadursme. Bojā iet 41 gadus veca sieviete, bet traumas gūst vēl pieci cilvēki ? 1960. gadā dzimis vīrietis, viņa 1959. gadā dzimusī sieva un 1987. gadā dzimusī meita. Traumas gūst arī vēl viena 1987. gadā dzimusi jauniete un 1979. gadā dzimusi meitene.
Analīze
Un šīs nebūt nav visas avārijas, kuras notikušas neilgajā posmā, bet tikai ļoti maza daļiņa. Pārējās ir ar kopīgām iezīmēm. Bet ko dara valsts varas vīri? Neiedziļinoties problēmā, tiek likts stingrāk kontrolēt autovadītājus, smagāk sodīt, tiek veidotas jaunas sodu sistēmas. Tāpat vainota tiek sabiedrība un tās attieksme pret Ceļu Policiju, pieminot faktu, ka mēs neizprotot viņu darbu, tāpat salīdzinoši jaunais vaibsts - vajagot aizliegt vecas un jaudīgas automašīnas.
Bet kāpēc tiek izvēlētas tieši šādas metodes, un kāpēc neiedziļinoties? Atbilde nav jāmeklē ilgi un dziļi - to ir visvienkāršāk un vislētāk izdarīt!
Cik papildus izmaksā izdomāt jaunus soda mērus, cik maksā piespiest policistus vairāk atrasties uz ceļiem nevis nodaļā, cik maksā uzvelt visu vainu uz sabiedrības attieksmei, cik valstij papildus izmaksā uzvelt vainu autoskolām, likt tām uzņemties papildus saistības un iet sertifikācijas un ko valstij izmaksā uzlikt nodokļus it kā pie vainas esošiem veciem un jaudīgiem auto? Uz visiem iepriekšējiem jautājumiem var atbildīt viennozīmīgi ? praktiski neko. Bet par lielākām nodevas maksās tikai un vienīgi sabiedrība, maksās sodos, maksās vairāk par tiesību iegūšanu, maksās. Un maksās arī korupcijā, jo valsts vīru tikko izsniegtās atļaujas CP inspektoriem darīt visu ?pārkāpuma apturēšanai un sodīšanai? ir vienlaicīga atļauja uz visatļautību. Principā tāpat vairs nebūs korupcija, jo inspektoriem šobrīd ir dota pietiekoši liela vara, lai varētu nodarboties ar klaju izspiešanu.
Auto skaits tik un tā palielinās un palielināsies. Papildus aizliegumi un nodokļi tikai apstādinās mānīgos centienus panākt ES valstu labklājības līmeni. Labi, nevar noliegt faktu, ka autoskolas izlaiž mācekļus vēl gluži zaļus un ka sabiedrībai arī būtu jāmaina attieksme vienam pret otru, bet nekas no līdz šim darītā no valsts puses nav nesis vajadzīgos augļus. Kad beidzot tiks saprasts, ka uzņemtais kurss ir nepareizs un ir nepieciešams meklēt alternatīvus risinājumus?
Ceļi ārpus Rīgas pilsētas ir zem jebkuras kritikas, tie ir nelīdzeni un pilni ar bedrēm un katrs nelīdzenums var būt liktenīgas jebkuram auto un jebkuram vadītājam. Vai tiešām vēlamies atkal un atkal nolikt ziedus ceļmalā?
Latvijā NAV jaudīgākie un vecākie auto uz pasaules, bet mēs esam pirmajās vietās auto avāriju skaitu ziņā. Kāpēc citur ar tādiem pašiem auto un tādiem pašiem auto vadītājiem (cilvēkiem) nenotiek tādas briesmu lietas? Visticamāk tāpēc, ka viņu ceļi nav lamatas! Un ceļu būve pēc pašreizējās izpratnes arī nevar turpināties. Kāda jēga pārklāt jaunu segumu, ja tas tik un tā ir tik pat nelīdzens un nekvalitatīvs. Skopais maksā divkārši! Un neglābs braukšana ar 100 kmh, vai pat 80 kmh. Kādas būs aktivitātes vēlāk, ierobežosim vēl vairāk, varbūt vispār aizliegsim braukt ar auto?
Secinājumi
Situācija visu laiku ir pasliktinājusies, valsts ir iejaukusies un uzlikusi papildus ierobežojumus. Situācija turpina pasliktināties, un uzlikti tiek vēl vairāk ierobežojumi. Turklāt bieži tie tiek uzlikti ne tiem, kam vajag. Vai tiešām var gaidīt rezultātu?
Godājamie valsts vīri, nedomājiet, ka vecā gada gājuma elektorāts par Jums vienmēr balsos, neaizmirstiet, ka jaunie ir tie, kas dzen valsti uz priekšu. Radiet apstākļus mums, nevis atzīmējaties viņu acīs. Sāciet domāt par problēmas būtību, vēlreiz izskatiet kaut tikai šeit apkopotās avārijas. Uzskaitītie auto nav jaudīgi, bet tie tik un tā var ieskrieties līdz 100 kmh un pat 150 kmh vai vēl vairāk.
Problēma ir kompleksa un to neatrisinās arvien jauna aizlieguma uzlikšana. Tāpat no sabiedrības audzināšanas momentānus rezultātus nevar gaidīt, ir jānomainās paaudzei, lai to izdarītu.
Mūsuprāt, problēma ir cilvēku attieksmē vienam pret otru, sliktā ceļu kvalitātē, CP korumpētībā, nesakārtotā satiksmes organizēšanā. Un izņemot otro, visas pārējās ir cieši saistītas. Jārisina ir visi jautājumi vienlaicīgi un tikai tad varētu gaidīt rezultātu. Turklāt, darīt to nevis domājot par pāris gadiem uz priekšu, bet gan desmit un vairāk.
Tāpat mums autovadītājiem vajadzētu padomāt, vēlreiz pārlasīt upuru sarakstu, kuri gājuši bojā tikai kaut pagājušās nedēļas laikā. Kultūra uz ceļa, prāts pie stūres un smaids sejā ? trīs lietas, ar kurām mēs noteikti varam palīdzēt. Bet tas neko nedos, ja vide turpinās iedarboties negatīvi pret kultūru.
http://www.402.lv/news.php?cmd=article&artid=64