Ik pa laikam kāds lietotājs man uzdod jautājumus par kompresijas pakāpi un kompresiju. Parasti šīs lietas tiek jauktas, tāpēc centīšos paskaidrot cik vien nu plaši mācēšu.
Kompresijas pakāpeKompresijas pakāpe ir attiecība viena cilindra un degkameras tilpumam, kad virzulis ir zemākajā maiņas pozīcijā pret degkameras tilpumu, kad virzulis ir augstākajā maiņas punktā. Degkameras tilpums ir tilpums no galvas līdz virzulim, degkameras iedobes, virzuļa iedobes vai pacēlumi, kā arī galvas blīve.
Kompresijas pakāpi aprēķina pēc formulas:
Degkameras tilpumu parasti aprēķina pa sveces caurumu ar medicīnisko šprici vai kādu citu precīzu mērierīci iepildot, piemēram, eļļu. Atkarībā no degkameras formas eļļu var iepildīt līdz pusei sveces urbumam.
Standarta dzinējiem parasti tehniskajā specifikācijā ir atrodama kompresijas pakāpe, tāpēc degkameras tilpumu varam izteikt no formulas, bez mērīšanas, zinot arī motora tilpumu.
Zemāk attēlā var salīdzināt kā atšķiras kompresijas pakāpe benzīna un dīzeļa dzinējam.
Būtībā kompresijas pakāpe ir viens no galvenajiem raksturlielumiem būvējot dzinēju. Tas nosaka:
1. ar kāda oktāna skaitļa degvielu varēs braukt
2. cik izturīgs būs dzinējs pret detonāciju
3. cik lielu turbo spiedienu varēs pūst iekšā.
Palielinot kompresijas pakāpi palielinās dzinēja jaudas atdeve visā apgriezienu diapazonā. Palielinās degvielas ekonomija. Tādēļ, ka uzlabojas arī dzinēja termiskā efektivitāte (lielums cik efektīvi dzinējs spēj pārvērst siltumu mehāniskajā enerģijā). Tas viss, protams, līdz zināmam līmenim.
Kompresija (kompresijas spiediens) ir tas ko mēs varam izmērīt ar manometru. Ieskrūvējot sveces vietā. Spiediens, ko rada virzulis vienas darba takts laikā.Aprēķins.Par piemēru salīdzināsim divus 1.9TDI dzinējus un to kā samazināt kompresijas pakāpi AFN dzinējam.
1.9TDI, AFN, 110Zs, 235Nm, 0,95bar turbīnas spiediens
Tilpums: 1896 cm3
KP= 19,5 : 11.9TDI ARL, 150zs, 320Nm,1,5bar turbīnas spiediens
Tilpums: 1896 cm3
KP=18,5 : 1 Vienkāršākais veids. Ņemam galvas blīvi AFN dzinējam par 0,2mm biezāku un sarēķinām kompresijas pakāpi ar „jauno” blīvi.
Zināmie lielumi mums ir motora tilpums un kompresijas pakāpe.
Vcil. = 1896/4 = 474cm3
No formulas izsakam Vdeg.
Jaunās blīves tilpums
r = D/2; D = 79,5mm = 7,95cm
Kopējais degkameras tilpums
Vdegk. = 25,622 + 0,9928 = 26.615cm3
Tātad nomainot blīvi uz 0,2mm biezāku kompresijas pakāpe samazinās AFN motoram uz 18,81 : 1.
Protams, labojiet vai papildiniet.
Auto elektronika, TDI. Jauta PM.
Nestandarta auto elektronikas darbi.
Chiptuning, imobilaizeri
Serviss Lapsu iela 6. www.kaross-chip.lv
26265465